Monday, July 28, 2014

Durian dan Pulasan

Kotak bungkusan peranti elektronik yang baru dibeli itu dibuka. Spesifikasi LTE network, CPU Quad core, 3GB RAM dan OS Android KitKat. Boleh tahan juga kata Sakroni dalam hati, patutlah harganya cekik darah dan tiada diskaun. Sehelai demi sehelai sisipan manual tablet jenama Korea Selatan itu dibelek untuk mengetahui di mana hendak disumbatkan kad memori dan kad SIM. Dia tidak mahu ketinggalan bersosial media dan selfie dengan gadget mudah alih seperti orang lain.

Sebaik sahaja selesai log masuk aplikasi Facebook, Sakroni lihat ada message notification daripada orang yang tidak dikenali.


Fida : Assalamualaikum, nak tanya pak cik ni boleh mengubat ke? Saya peminat tegar cerita kat blog Saudagar Alam Lain. Saya hendak mintak tolong. 

Sakroni : Sakit ape ye?

Fida : Susah nak dapat jodoh, dah rancang hendak kawin tapi tiba-tiba lelaki tu senyap. Makan tak banyak tapi saki perut berdenyut; buncit dan keras, tak lama kempis balik. Saya takut busung, hari-hari pergi gym perut tak mahu kecil pun. Badan ni macam ada yang menjalar jalar. Di kaki macam ada yang hinggap. Selalu ternampak dan terdengar bisikan makhluk halus. Selama ni kalau jumpa 10 tukang ubat termasuk di kampung semua jawapan tak sama.

Sakroni : Maaf, jangan salahkan sesiapa. Ingat, saya dan kawan saya bukan bomoh atau tukang ubat. Allah swt yang menyembuhkan.

Fida : OK faham, tolonglah pak cik. Saya boleh turun dari KL hujung minggu ni, ke rumah mak sedara di JB. Kemudian boleh jumpa pak cik untuk berubat.

Sakroni tidak terlayan gelagat Fida yang terlalu petah itu, terlalu banyak yang hendak diceritakan sekaligus dalam satu nafas. Ada baiknya Fida ditemani makciknya dibawa terus berjumpa dengan Salim.

Di rumah Salim, Fida menceritakan dia kacukan Arab dan Bugis. Sejak kecil datuknya sering membawanya ke Beting Beras Basah yang terkenal dengan kisah-kisah misteri. Setelah dewasa dia merasakan ada keganjilan pada dirinya. Sebagai seorang wanita muda, Fida cukup hairan setiap kali dia mempunyai kawan lelaki yang ingin lebih rapat dengannya selalu berakhir dengan kegagalan. Pria idaman semakin hari semakin menjauhkan diri. Seringkali Fida ditegur pacar bahawa wajahnya selalu berubah-ubah dan memberi alasan seperti ada benda yang sukar dijelaskan.

Salim terus dapat melihat makhluk halus yang mendampinginya. Menjelma seorang wanita tua dan dua orang budak kecil; satu hitam dan satu putih. Fida mengesahkan bahawa makhluk itulah yang selalu dilihatnya

"Fida duduk berlunjur ke arah kiblat, selawat terus semasa saya buat kerja, lihat ke depan" Salim memberi arahan ringkas.

Salim berdoa lalu melibaskan kain pada badan Fida beberapa kali. Semasa libasan di buat, makcik Fida ternampak makhluk halus itu satu persatu terpelanting keluar dari badan Fida. Mula-mula perempuan, kemudian dua budak berjejari tangan bulat berkulit hitam dan satu lagi berkulit putih. Fida sendiri dapat melihatnya dan disahkan oleh Salim sendiri akan kejadian itu.

"Badan dah terasa ringan" kata Fida spontan.

"Baring, saya hendak periksa badan. Selepas ini awak pergi mandi" arah Salim lagi.

Setelah selesai, Fida menyerahkan baju basahannya. Sakroni tidak dapat mengelak 'tugas rasmi' membuang baju basahan itu ke tempat air mengalir.

"Dalamannya masih belum bersih, perlu datang buat sekali lagi" ujar Salim kepada semua yang hadir.



Semasa perjalanan pulang, Fida terdengar obrolan Sakroni mengajak Salim singgah di kebun pekan sebelah sana kerana sekarang musim buah. Sakroni setuju semua ikut bersama kerana boleh menghirup udara segar setelah letih berubat tadi. Lagipun jip SUV miliknya memang sesuai dipandu lasak. Fida gembira dapat memetik buah-buahan ranum dan berkata ingin melihat dirinya sihat seperti pokok-pokok di kebun itu.

"Pak cik, terima kasih banyak. Dah la saya datang berubat. Bawa balik KL durian dan pulasan free pulak" kata Fida segan.

"Dah lah tu syukur pada Allah je" jawab Salim tersenyum.

Sebelum bertolak, Fida dan Salim saling memohon maaf sekiranya ada terkasar gurauan dan terlebih kata semasa sesi rawatan tadi.

Keesokan paginya, tablet canggih Sakroni berdering lagi.

Fida : Pak cik, syukur perut dah tak sebu, yang keras di perut dah takde.

Sakroni : Makhluk tu camna?

Fida : Dah tak nampak, takde lagi yang jalar-jalar tu, cuma tadi malam mimpi aje.

Sakroni : Kalau nak datang buat rawatan susulan nanti beritahu ye.

Sakroni dan Salim bersyukur masalah yang Fida alami dahulu sudah hampir hilang. Semoga perubahan itu tanda tanda baik buat masa depannya.


Bersambung... Izinkan Ratu Pulang

No comments:

Post a Comment