Monday, July 14, 2014

Penjaga Khazanah Besar

Sebuah sepeda motor tersadai di laman rumah. Semalam dalam renyai-renyai hujan, pecutan tergesa-gesa Salim untuk mengejar punch card tempat kerja menyebabkan roda depan motornya bengkok termasuk lubang jalan. Salim duduk menggaru kepala memikirkan berapa ongkos diperlukan untuk membaiki motor berkuasa tinggi miliknya itu.

"Duit... duit... di mana kau duit?" nyanyi Salim dalam hati.

Ketika termenung Salim terkenang peristiwa suatu malam bersama Arif di kaki gunung rumah Ayahanda. Ketika itu walaupun jam 2.30 pagi, cahaya bulan penuh menyinari kegelapan malam. Setelah diizinkan Ayahanda, Salim membawa Arif menikmati hawa malam bersiar-siar di kebun.


 

"Hendak lihat jongkong emas?" tanya Salim.

Terkejut Arif apabila melihat timbunan jongkong emas dan harta karun yang tidak ternilai seluas mata memandang di hadapan matanya.

"Lihat tu intan berlian, barang kemas berguni-guni banyaknya" tambah Salim sambil menggeleng gelengkan kepalanya.

"Ada putri pula sedang menunggu barang-barang itu" perasan Arif.

Sempat si putri menawarkan sebuah jongkong emas kepada Arif tetapi beliau menolaknya dengan sopan.

Dalam samar-samar, tiba-tiba Bonda muncul menunggang kuda putihnya sambil menenteng suatu objek lonjong yang sederhana saiznya.

"Bonda, apa tu?" tanya Salim curiga sambil cuba memfokus penglihatannya.

"Ah ini kepala sami yang cuba mencuri harta jagaan nenek, dia harus diadili" tegas jawapan Bonda.

"Ada apa anak ibu?" Bonda sempat menanya khabar Arif.

"Oh maaf ibu, saya cuma ikut abang Salim lihat-lihat" jawab Arif. Kecut juga hati mereka melihat nasib sami berkenaan yang sudah bercerai kepala dari badan.

"Oh ya tak apa-apa kalau sama nak Salim" pesan Bonda sebelum beredar.

Rupa-rupanya Bonda lah penjaga semua harta karun di seantero kepulauan Nusantara, negara kita terus ke Siam. Tidak jauh dari rumah Bonda juga terdapat batang emas sebesar batang pinang sepanjang 40 kaki tidak terkira banyaknya.


Pada hari lain pula, ketika dua beradik itu sedang mandi di kolam gunung. Kerap kali mereka diintip oleh anak-anak dara gunung. Rupa paras mereka begitu jelita, bermata magnet, jelingannya memukau, bibir nipis manis senyumnya, rambut panjang melepasi pinggul, sungguh tiada tandingan. Salim perasan muka kesemuanya seiras hingga sukar untuk dibezakan antara satu dengan yang lain.

"Kalau dah jadi isteri , kita tahu dari suara dan bau wangi tubuhnya" Arif memberi petua berdasarkan pengalamannya beristerikan Putri Milofa.

"Ingat tak putri yang menggoda datang melihat tajam ke arah tuala abang dari dekat tu, lalu abang serba salah" Salim menyakat Arif menyebabkan mereka ketawa terbahak-bahak.

Salim tersenyum sendirian mengenangkan apa yang ditempuhi bersama Arif di gunung. Tangan ditadah bersyukur kerana segala yang terjadi adalah rahmat Allah swt yang tidak ternilai. Pabila sang mentari sudah meninggi, Salim bangkit menelefon pomen bengkel berhampiran.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment