Monday, July 7, 2014

Cahaya Merubah Hati

Rejab bulan Allah, Syaaban bulan Nabi dan Ramadan bulan ummah. Itulah makna di sebalik kalendar hijrah menurut syariat.

"Tuk, cucu nak puasa bulan Rejab, Syaaban dan Ramadan" beritahu Salim ketika menemui Datuk Syeikh Karim.

"Bagus cu, kalau cu buat tu Atuk akan doakan" Datuk Syeikh Karim memberikan semangat pada Salim yang tidak pernah ragu-ragu dengan azamnya itu.

Salim turut memaklumkan niat puasanya kepada Arif. Sudah menjadi kebiasaan, saban malam Arif akan singgah di tempat kerja Salim. Walaupun jadual waktu kerja mereka berbeza siang dan malam, pertemuan sebegini lah yang membolehkan mereka saling bertukar-tukar cerita dan pengalaman hidup.


Kerana terlalu kerap Arif tidak sempat balik ke rumah dulu, bertemu Salim sehingga mencecah 2.00 pagi, satu ketika pernah beliau ditegur isteri ghaibnya.

"Abang dah malam ni, ayuh pulanglah kasihan kakak di rumah" ujar Putri Milofa merujuk kepada madunya.

"Saya balik dulu dah kena warning ni dah malam" kata Arif pada Salim yang tersenyum.

'Dah malam cu, cukuplah baliklah dahulu esok masih ada" sergah Datuk Syeikh Karim pada mereka berdua.

"Atuk pula ingatkan saya supaya balik" Arif memberitahu Salim.

Puasa Rejab dan Syaaban dapat dijalani dengan sempurna, sehinggalah tiba Ramadan. Setiap solat Salim tekun beramal, duduk berzikir dan berselawat. Datuk Syeikh Karim sentiasa memerhatikannya dari jauh.

Apabila hari semakin hampir malam ke sepuluh terakhir puasa, Arif mengingatkan Salim
"Malam ini lepas jam 12, duduklah di bilik sembahyang, berselawatlah banyak-banyak"


Sebelum tengah malam lagi, Salim sudah mula beribadat. Angin laut bertiup masuk dari celah jendela bilik yang tidak ditutup. Tiba-tiba entah datang dari mana, sebutir batu bercahaya putih kelihatan jatuh di atas sejadah.

Salim berdebar-debar tetapi memberanikan diri untuk terus mengamati cahaya tersebut.

"Oh cahaya putih berpecah menjadi warna pelangi" detik hati Salim.

Warna pelangi itu berpecah banyak bertambah berkali-kali ganda. Kemudian bertukar menjadi butiran bintik-bintik pelangi berwarna-warni. Butiran cahaya itu memenuhi seluruh ruangan bilik lalu mengelilinginya.

Salim terus mengamati bintik-bintik tersebut yang terus berputar-putar dan akhirnya membentuk semacam tubuh manusia yang latar belakangnya cahaya putih yang terlalu terang dan menyilaukan. Mata Salim tidak mampu untuk melihat tepat ke arah bentuk tersebut untuk mengecam siapakah di hadapannya. Tidak lama kemudian kedipan cahaya itu lenyap begitu sahaja sebagaimana ia muncul.

Salim bersyukur ke hadrat Allah swt diberi kesempatan menyaksikan peristiwa itu. Rahmat cahaya itu membuatkan hatinya semakin tenang, sabar serta yakin dengan erti kehidupan sebenar; bukan hanya berpaksikan kebendaan wang ringgit.

Salim teringat kata-kata hikmah. Hadiah terbaik untuk sebuah kematian adalah Al Fatihah, hadiah terbaik untuk diri adalah kejujuran, hadiah terbaik untuk Rasullullah adalah Selawat dan lebih dari itu ketakwaan merupakan hadiah utama insan pada Al-Khalik.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment