Thursday, July 17, 2014

Ujian Persaudaraan

"Kopi susu siappp!!!" laung Sakroni gayanya seperti di kedai mamak. Seperti biasa, dia tangkas membancuh minuman panas berkenaan di dapur. Gelas kemudian dihulur kepada Siva dan Hanim yang sejak beberapa hari lepas berhajat sangat hendak bertandang ke rumahnya.

 

"Kami datang ni nak beritahu pasal Salim, supaya doc tidak terpengaruh dengan dia" kata Siva yang terbiasa memanggil Sakroni dengan gelaran doktor.

Sakroni sudah mula terasa hati apabila nama sahabat baiknya disebut, tapi dia terus mendengar dengan teliti butir "nasihat" dua orang dihadapannya itu.

"Salim tu orang yang tak boleh diikut sangat. Satu ketika saya dan keluarga saya hampir maut kerana kerenah dia"
Hanim menjelaskan bahawa sebelum ini Arif telah membantu mengikat makhluk halus yang mengganggu keluarganya. Tetapi Salim tanpa izin abangnya, sengaja membuka kuncinya membebaskan dan menggunakan semula makhluk jahat itu.

"Salim tu kerja dengan kami, tapi asyik memperkudakan orang sahaja. Suka-suka suruh hantar sana sini asal dia senang, tak fikir orang lain" kata Hanim beriya-iya sambil menambah Salim selalu berlagak seperti boss garang, bersikap kasar dan selalu marah tidak tentu pasal.

"Itulah, katanya dia penasihat Arif. Dulu kalau saya jalan ke alam sana, saya mesti jumpa Salim di depan saya. Sekarang ni dah tak ada, macam dah ditarik power yang ada pada dia" kata Hanim dengan yakin.

"Lagi pulak Salim tu dalam diam ada simpan mata air di Pulau Batang, tak jujur dia tu" tambah Siva.

Sakroni terkejut dengan gelagat Siva dan Hanim. Walhal Salim lah orang yang memperkenalkan mereka kepada Arif. Patutlah sejak akhir-akhir ini Salim keberatan jika diajak berkunjung ke rumah abangnya. Salim tidak pula membuka mulut untuk menceritakan situasi berkenaan.
 

Beberapa hari kemudian, Sakroni pergi ke rumah Arif untuk mendengar kisah dari sumbernya. Rupa-rupanya cerita tentang Salim semakin kronik.
  

"Baru baru ini Salim ada pergi ke Pulau Batang, di sana dia cuba menarik harta karun. Ada orang beritahu saya" berkerut muka Arif kerana perbuatan itu memang satu kesalahan.

'Tapi bang, mata saya sendiri lihat paspot Salim dah setahun dia tak ke pulau tu. Macam mana cerita itu boleh timbul?" Sakroni bangkit memberikan fakta sebenar kepada Arif.

Demi Allah, Sakroni tak mahu mereka berantakan. Kerjasama dua beradik yang istimewa itu selama ini telah banyak membantu orang ramai yang ditimpa musibah dan penyakit.

Mendengarkan pengakuan Sakroni, kelihatan Arif tersentak sedikit. Setelah bertenang, Arif menadah tangan dan berdoa dengan niat sesiapa yang jua bersalah moga kembali balik ke pangkal jalan. Kalau tidak, dia serahkan kepada Allah swt.

Kemudian Sakroni pergi ke rumah Salim untuk bertanya khabar.

"Saya sedang puasa untuk 3 bulan bang. Moga Allah swt berikan jawapan. Kalau saya salah, saya rela kembali ke rahmatullah daripada hidup menyusahkan orang lain. Kalau saya benar bererti saya difitnah" air muka Salim cukup tenang ketika mempertahankan dirinya.
 

Pada hujung bulan ketiga, Salim telah mendapat alamat suara dari Datuk Syeikh Karim. 
 "Cu, cu tak salah" kata beliau.

Salim menitiskan air mata ketika bercerita kepada Sakroni bahawa dia dan abangnya telah berbaik semula. Dua beradik itu tidak pernah menyimpan perasaan kecil hati antara satu sama lain. Ujian persaudaraan yang getir itu menyebabkan hubungan mereka bertambah kental, tiada yang boleh memisahkan mereka lagi kecuali mati.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment