Friday, August 29, 2014

Tetamu di Lembah Damai

Kabus pagi menyelubungi lembah gunung. Kicauan unggas adalah melodi hiburan di hutan rimba. Di situ Salim tinggal bersama pasangan suami isteri yang dianggap sebagai Ayahanda dan Bondanya. Pada mulanya hanya sebuah pondok kecil menjadi tempat berteduh dan bertemu sesiapa yang bertandang.

"Camna kalau kita buat rumah? " cetus Salim pada orang tua tersebut.

"Ayahanda setuju, kalau gitu kita gunakan kayu-kayan yang baik di hutan di sini nak" jawab Ayahanda.

"Bermakna kita harus bikin sendiri tiang, gelegar, lantai dan lain nya daripada hutan ini pak?" tanya Salim.

"Benar nak, harus gunakan gergaji untuk membelah kayu, nanti bapak bantu untuk menegakkan rumah itu ya" Ayahanda memberi dorongan kepada Salim.



Salim mula memilih pokok mengikut ukuran rumah banglo dua tingkat. Tiang dan gelegar 5x5 inci sepanjang 40 kaki dipotong. Papan lantai ukuran besar dan tebal digergaji dengan hati-hati. Berbulan-bulan Salim menebang balak untuk mendapat tiang dan gelegar yang secukupnya.

"Baiklah kini sudah cukup untuk menegakkan kerangkanya nak" kata Ayahanda pada Salim.

"Bagaimana pula untuk mengangkat tiang dan gelegar ini yg berat ini?" keluh Salim dalam hati kebingungan.

Belum sempat Salim luahkan, lantas Ayahanda menjawab
"Ya sedangkan balak kamu mampu mengangkatnya, kita angkat berdua aja tiang-tiang ini nak"

Mendengar kata-kata dan berkat ajaran Ayahanda, Salim mampu mengangkat batang balak menggunakan tenaganya sendiri. Salim yakin dengan kemampuan Ayahanda lalu mereka menegakkan kerangka tanpa bantuan orang lain. Berpeluh basah badan Salim setiap hari, begitu banyak tenaga telah digunakan. Akhirnya itu semua menjadi berbaloi apabila kerangka rumah melayu tanpa paku tertegak dengan kukuh di dalam hutan di atas gunung di pulau itu dari hasil tangan dua beranak ini.

Ketika Salim berehat sebentar untuk melepaskan lelah, kedengaran suara menegur
"Assalamuaikum"

"Waalaikumsalam" Salim menjawab. Oh rupanya Panglima Hitam yang mengawal kawasan ini.

Semakin hari semakin ramailah anak-anak gunung yang singgah dan lalu di kawasan rumah yang tersergam indah itu.

Tempoh hari ketika Salim meneroka untuk memilih pokok-pokok untuk ditebang, dia ternampak anak-anak gunung sedang mandi di pancuran air gunung yang sempit. Ramai pula yang menunggu giliran. Salim prihatin sekali lagi melihat mereka, tergerak di hatinya untuk membuat kolam mandi yang bersaiz besar pula.

"Ayahanda, sambil menyiapkan rumah tu, saya bercadang untuk menyediakan kolam mandi bagi anak-anak di sini" cadang Salim.

"Tapi bagaimana ya kan tidak ada jentera besar untuk mengorek tanah dan batu nak" Ayahanda khuatir kalau perkara ini akan memberatkan Salim.

"Ya kita ada cangkul, cuma masanya agak panjang untuk menyiapkannya" ujar Salim dengan yakin.

Salim terus memulakan kerja sedikit demi sedikit mengikut perancangan. Syukurlah dalam masa enam bulan kolam yang ditebati batu-batuan gunung sudah siap. Bertambah ramailah penggunanya termasuk para wanita dan anak dara gunung bermandi-manda tanpa perlu menunggu lama beratur panjang.

"Kalau ada orang yang paling berjasa di gunung ini, itu lah nak Salim" kata Ayahanda pada Bonda.

"Ya benar, itulah kelebihan Salim anak kita tu" jawab Bonda jelas bangga.

Ayahanda dan Bonda adalah pasangan yang ditugaskan menjaga harta gunung. Bagi anak-anak gunung mereka berdua adalah orang yang di segani kerana kebolehan dalam ilmu batin dan cekap pula dalam ilmu persilatan. Ayahanda dan Bonda terkenal berwatak garang apalagi dengan kemampuannya untuk sekali-sekala menunjukan kesaktiannya maka mereka berdua sangat digeruni.



Pernah satu ketika seorang pastor datang ke gunung untuk bertemu Ayahanda. Setelah saling diperkenalkan maka mereka saling berbicara.

"Ada maksud apa tuan datang ke mari yang jauh dari kota?" soal Ayahanda.

"Saya ke mari ingin melihat bapak, kerana banyak saya dengar cerita kesaktian bapak di sini" jawab pastor jujur.

"Ya sebagai orang Islam yang hebat itu Allah swt, saya tidak tahu apa-apa" jawab Ayahanda sopan.

"Betul bapak, saya lihat bapak ini orang biasa saja tidak punya apa-apa kelebihan seperti yang dikatakan orang" kata pastor sinis.

Belum sempat Ayahanda menjawab, pastor terus berkata mahu pulang ke kota.

"Oh lupa, mahu salaman sama orang biasa di gunung ini sebelum pulang" kata pastor sambil menghulurkan tangannya.

Ayahanda terus menyambut genggaman pastor dengan cukup erat. Berpeluh basah muka pastor dengan keringat, tetap dia tidak mampu untuk melepaskan tangannya. Lama-kelamaan kelihatan tubuhnya menjadi pucat dan kering lalu Ayahanda akhirnya melucutkan genggaman tangannya. Pastor kelihatan benar-benar ketakutan.

"Datang bertamu tetapi mahu menguji dan menghina rupanya!" tegas Ayahanda pada Salim.

"Kelihatan lesu orang itu" jawab Salim memerhatikan pastor itu berlalu pergi.

"Rasanya belum sempat mencecah tanah lapangan terbang dia sudah mati" tambah bapak pada Salim.
 
Selang beberapa hari Salim terpandang muka depan suratkhabar ada berita seorang telah meninggal dunia di lapangan terbang. Dikatakan belum sempat turun dari pesawat yang dinaikinya, ternyata si mati adalah pastor yang tidak sopan berkenaan.
 

Bersambung...

No comments:

Post a Comment