Friday, August 15, 2014

Merah Itu Indah

Sudah hampir tengah malam tetapi manusia di bandaraya seperti tidak mengerti. Kenderaan diletak merata-rata sepanjang jalan utama kerana pemiliknya menghala ke pasar karat di tengah kota. Ramai warga selatan yang berulang-alik mencari rezeki di Temasek baru keluar dari kompleks imigresen. Sesak tiada bezanya suasana hari kerja dan hujung minggu.

Ada tugas untuk Sakroni malam ini. Beberapa hari yang lepas Arif memberitahu ada orang minta tolong uruskan barang istimewa yang hendak dimaharkan. Setelah beberapa minit menunggu di sebuah restoren yang terletak di celah-celah bangunan, akhirnya orang berkenaan yang mengatur temujanji muncul.


"Saya nak dengar pasal barang itu" Sakroni membuka bicara.

"Barang tu ialah batu daripada buah delima. Rendam merah, kalau angkat tetap merah airnya" kata Dyima yang bertindak sebagai jurucakap barang tersebut.

"Barang itu sekarang di mana?" soal Sakroni ingin tahu.

"Ada di JB, minta izin no tel Doc saya bagi pada Maisah, tuan punya barang" jawab Dyima.

Maisah akhirnya setuju mengatur temujanji seterusnya beberapa hari kemudian di rumah Sakroni.

"Ada bawa barang tu ?" soal Sakroni.

"Maaf Doc, tak bawa kerana tarikh tamat pertapaannya belum selesai . Lepas tarikh itu boleh diuji" terang Maisah.

"Untuk bawa si pembeli turun ke sini kena masukan dalam akaun dia seribu ringgit, kakak uruskanlah" Sakroni memberitahu syaratnya.

"Saya setuju bayaran tu, dan bila dah tamat tapaannya saya bawa air merah tu untuk Doc" kata Maisah.

Sementara itu Sakroni menyampaikan hal berkenaan kepada si pembeli. Menurut beliau sekiranya barang berkenaan benar-benar asli, beberapa saat selepas direndam dalam air akan timbul buih. Kemudian buih akan pecah lalu timbul warna mengikut keistimewaan masing-asing yang diberi oleh Tuhan yang Maha Kuasa . Tambah beliau lagi beberapa gelas air akan disusun lalu berdoa kepada Allah swt upaya boleh tembus ke gelas lain. Batu yang bernilai tinggi itu akan menyebabkan gelas lain akan berbunyi seperti pecah lalu air dalam semua gelas berubah menjadi merah serta-merta.


Hal berkenaan turut dirujuk kepada Salim. Menurut Salim dia pernah melihat sendiri barang antik tersebut di gunung kepunyaan Tengku Halim. Apabila dicampakkan tali pinggangnya menjadi ular tedung. Sedangkan batu delimanya pula apabila dicampakkan ke kolam yang jernih, seluruh air bertukar menjadi merah. Setelah barang berkenaan diangkat keluar, ia kembali jernih seperti asal.

Masjid kawasan perumahan elit Batu 4 1/2 tidak pernah lekang dengan jemaah. Selepas solat terawih, Sakroni terus berjalan kaki menyeberang jalan berjumpa Maisah di restoren seperti yang dijanjikan minggu lepas.

"Ini air merah buat Doc" kata Maisah sambil menyerahkan sebotol plastik berisi air.

"Maaf kak, saya nak terangkan beberapa perkara. Menurut si pembeli sekiranya air tetap merah bila batu dikeluarkan, bererti barang belum betul-betul kuat. Kalau ketika si pembeli uji boleh gagal, kakak rugi seribu ringgit" jelas Sakroni panjang lebar.

Maisah berkeras mahu meneruskan urusan tanpa keindahan barang berkenaan tanpa diuji terlebih dahulu. Dia terlalu yakin barang tersebut ampuh seperti kata gurunya. Keraguan Sakroni terhadap keaslian barang berkenaan semakin menebal.

Hujung minggu Sakroni pergi menjemput pembeli di lapangan terbang. Mereka terus menuju ke rumah Maisah melakukan ujian barang berkenaan seperti mana yang dijanjikan.

Sebaik sahaja tiba, tanpa membuang masa si pembeli menerangkan kaedah ujian kebal batu delima merah. Nilai barang dan kaedah pembayaran turut dijelaskan dengan panjang lebar. Semuanya dipersetujui oleh Maisah dan didengar oleh semua yang hadir termasuk suami Maisah.

"Kalau saya uji, rambut tak putus, saya terus bayar. Sekiranya setelah itu barang berubah maka itu tanggung jawab saya" kata si pembeli .

"Jadi tak ada tuntut balik ye?" Maisah meminta kepastian.

"Tak ada dakwa dakwi" tambah si pembeli.

"Sekarang kakak pegang genggam batu ni. Ambil masa, kak angguk bila dah siap sedia. Saya akan potong sedikit rambut kakak" kata si pembeli.

Setelah mendapat kebenaran, pembeli terus memotong rambut Maisah menggunakan kepingan pisau cukur. Ujian pertama gagal kerana rambut putus. Begitu juga ujian pada anak dan makciknya. Bererti semua ujian tidak berjaya. Maisah tergamam melihat sendiri hasil kejadian itu tentunya barulah dia percaya kepada apa yang Sakroni katakan sebelum ini. Kasihan pada Maisah yang terlalu yakin dengan barang dari gurunya. Setelah sesi ujian berakhir, Sakroni menghantar si pembeli pulang ke lapangan terbang lalu terus singgah di kebun buah pinggir kota untuk melapangkan fikiran.

Sakroni terus menghubungi Salim lalu menceritakan segalanya. Salim memberi nasihat kepada sesiapa yang terlibat dengan barang antik bahawa jika tanpa ujian keindahan dikhuatiri kita akan tersalah tafsir dan membawa kepada kerugian kepada diri sendiri.


Bersambung...

No comments:

Post a Comment