Monday, August 4, 2014

Di Sebalik Kamar 2414

Jalan Bukit Bintang, Pasar Seni, Menara Berkembar Petronas dan segala tarikan di Kuala Lumpur hanya sekangkang kera dari hotel lima bintang yang didiami Sakroni. Malam itu dia sendirian hanya terbongkang di atas katil yang empuk sambil menonton Wimbledon. Dirinya benar-benar capek kerana ketika waktu siang seharian di mahkamah menemani seorang "expert witness" bagi pihak defendan. Sakroni mengikuti sesi mahkamah dengan terperinci akibat ketegangan pihak plaintif cuba menimbulkan keraguan terhadap saksi defendan. Macet akibat jutaan mobil ketika waktu pulang telah melengkapkan hari yang penuh stres itu.



Ketika matanya hampir terlelap, kedengaran seperti suara isterinya.

"Bang, apa benda atas perut awak tu?" tanya suara misteri berkenaan

"Eh, jari siapa yang menjalar ni?" Sakroni terperanjat.

Sebaik sahaja tapak tangan berjari-jari besar itu mahu ditepis, Sakroni terjaga dari tidur; lalu berulangkali beristighfar dan berselawat. Siaran langsung perlawanan akhir tenis di kaca televisyen masih belum ada pemenangnya.

Sakroni yang masih mengantuk terlelap lagi. Tiba-tiba dia sudah berada di sebuah kampung yang sangat bersih dan kemas. Oleh kerana suasana sudah larut, matanya terasa berat; maka dia singgah di sebuah rumah yang entah milik siapa dan terus terbaring di tilam beralaskan lantai simen sahaja.

"Ayuh bangun, mari lihat ada makhluk sangat cantik di luar sana" ajak suara misteri.

Semua penginap rumah berkenaan tergesa-gesa bangun terus menuju keluar. Sekumpulan orang ramai termasuk Sakroni mengekori seseorang yang membawa lampu picit.

"Nah, itu dia makhluknya" kata pembawa lampu menuding sambil menyuluh ke arah makhluk itu.

Kelihatan perempuan berambut panjang yang berpakaian serba putih. Pada mulanya berdiri, tiba tiba merebahkan diri dan menyembunyikan sebahagian mukanya apabila ditemui.

"Wah cantiknya" terpacul dari mulut Sakroni.

Makhluk itu terus senyum dan menjeling tajam tepat ke Sakroni.

"Oh cantik ye cantik..." jawab makhluk itu. Ia nampak mahu berdiri dan ketika itulah rupa wajahnya mulai berubah beransur-ansur menjadi hodoh dan mengerikan.

Sakroni terkejut lalu terbangun lagi dari tidur. Selang beberapa minit duduk di bucu katil; dia terus ke bilik air berwuduk lalu solat malam untuk menenangkan diri. Sempat juga bersahur dengan biskut dan air tin kerana masih belum azan Subuh.



Awal keesokan paginya, telefon pintar berdering. Terpampang nama Dato' Farid di skrin tetapi suara wanita yang kedengaran.

Datin : Assalamualaikum, ini doc ke? Saya isteri Dato'. Saya tahu Dato' akan berjumpa doc esok.

Sakroni : Betul kak, Dato' nak bincang pasal projek dan tugas baru saya, ada apa kak?

Datin : Dato' dah tidak ada lagi. Strok jam 1.30 pagi semalam.

Sakroni :
Innalillah wa inna ilayhi raji'un
 
Allah swt menentukan semuanya, sedang kita manusia hanya mampu merancang sahaja. Arwah Dato' telah diberi tanggungjawab mengelolakan satu projek perumahan mampu milik sebanyak sejuta unit di seluruh negara. Sakroni tidak kisah jawatannya dalam syarikat, apa yang diharapkan masa depan projek yang bermanfaat kepada rakyat itu tidak akan terbantut.

Waktu rehat tengahari, Dato' Alang telah sedia menunggu Sakroni di luar mahkamah. Beliau memberitahu permohonan projek penaikan taraf jalan raya bernilai RM 200 juta menghadapi kesulitan. Tugas beliau sebagai penasihat organisasi diketepikan akibat campurtangan isteri big boss.

Sakroni mengambil nafas panjang, bergetar sekejap hati mengenangkan nasib yang menimpa dirinya; sudahlah sesi mahkamah tegang, mimpi diusik pontianak, kawan baiknya meninggal dunia dan terbaru projek mega tergendala. Dia menghubungi Salim menceritakan segala yang telah terjadi. Salim menasihatkan bahawa segalanya adalah takdir Allah yang pasti ada rahmat disebaliknya. Salim juga bersedia menziarahi waris arwah Dato' Farid kerana Sakroni masih ada urusan di ibu kota.

Malam itu sekembalinya Sakroni ke bilik hotel, dia teringat kembali mimpi ngeri semalam. Matanya terpandang ke arah tingkap yang menghadap Jalan Ampang dan KLCC yang kelihatan megah dari jauh. Tanpa berlengah dia menutup langsir kerana khuatir ada makhluk yang cuba mengintip dan masuk ke bilik 2414. Selepas solat isyak, dia berharap dapat tidur dengan lena tanpa sebarang gangguan.


Bersambung...

No comments:

Post a Comment