Thursday, August 7, 2014

Harapkan Pagar

Arif yang sedang memandu hanya membiarkan Salim memutar punat hawa dingin sehingga maksimum. Fenomena El Nino petang itu menyebabkan panas yang luar biasa di dalam kereta. Cuti hujung minggu mereka habiskan dengan bersiar-siar lalu menghala ke kawasan perumahan elit di Batu 41/2

"Assalamualaikum, sibuk nampak" Arif menegur tuan rumah.

"Waalaikumsalam, bersihkan sikit supaya ular biawak tak bersarang" jawab Sakroni yang sedang meracun rumput lanskap lamannya.

"Abang tengok macam mana keadaan rumah saya?" Sakroni meminta pandangan Arif.

"Dulu agak malap. Alhamdulillah, sekarang terang betul rumah ni. Bersih tunggul pun tak tinggal. Bagus kalau dapat sediakan ruang solat terbuka di luar untuk tetamu" Arif memberikan pendapatnya.

"Rosnah ada telefon tak?" Salim mencelah untuk menarik perhatian Arif. 

Sakroni membuka cerita Rosnah telah menghubunginya beberapa kali sambil menangis, menanyakan bila agaknya dia akan dibawa berjumpa Arif. Sakroni menjelaskan Rosnah harus bersabar dengan situasi suaminya kerana belum mendapat lampu hijau.



Rosnah selalu diseksa, tangannya diikat lalu dihumban ke dalam bilik. Suaminya sengaja membawa wanita lain pulang ke rumah untuk berfoya-foya. Segala aksi terlarang akan dirakam lalu dihantar ke telefon pintar Rosnah. Kemudian Rosnah terpaksa menjadi pelayan menjamu hidangan kepada tetamu yang tidak diundang itu. Sudah lebih sedekad Rosnah dipukul dan ditendang jika engkar arahan suaminya.

"Buat repot polislah. Kemudian pergi mahkamah urus cerai suami tak berguna tu" komen Arif dengan nada suara agak tinggi.

Sakroni menambah, laporan yang dibuat sia-sia kerana suaminya kenal ramai orang dalam pihak berkuasa. 

"Siapa nama suami durjana tu" Arif yang sejak tadi hanya memandang ke atas seperti mengamati sesuatu, tiba-tiba bertanya.

Nama suami Rosnah ditulis di sehelai kertas lalu Sakroni serahkan kepada Arif. Suasana menjadi sunyi apabila Arif mula berdoa dan berulang-ulang memohon kepada Allah swt dengan membaca ayat-ayat Al Quran. Arif mencoretkan beberapa ayat pada sehelai kertas, kemudian dilipat sehingga sebesar batang mancis api. Beberapa lilitan diikat pada lipatan kertas tersebut.




Salim mengenyitkan mata ke arah Sakroni tanda puas setelah lama menunggu akhirnya Arif setuju membantu Rosnah. Kebiasaannya kes rumahtangga Arif jarang mahu berurusan untuk mengelakkan bersubahat pada hal yang tidak benar.

"Saya dah mohon kepada Allah agar suaminya kembali kepada isterinya. Kalau tidak, saya serahkan kepada Allah untuk menentukannya" jelas Arif pada Sakroni.

'Tolong tanam kertas ini dan niatkan seperti yang saya terangkan tadi' Arif menghulurkan kertas berkenaan kepada Sakroni.

Salim berasa lega dan berharap berkat doa Arif yang khusyuk tadi semoga masalah Rosnah akan selesai segera sepertimana biasanya. Kemudian, kemudian dua beradik itu mohon diri untuk pulang kerana malam itu Salim bekerja.

Selang 4 hari kemudian, Sakroni menelefon Rosnah untuk mengetahui perkembangan terkini.

Sakroni : Assalamualaikum, akak ingat saya?

Rosnah : Ya ingat, macam mana dengan ...

Sakroni : Alhamdulillah, akak tak perlu jumpa Arif. Saya dah bawa hal itu, perkara akak dah dibantunya.

Rosnah : Moga ada pertolongan Allah swt untuk merubah suami, akak tunggu kesannya.

Sakroni : Jangan lupa akak mesti berdoa sama ye.


Bersambung...

No comments:

Post a Comment