Tuesday, May 27, 2014

Feri Dilanda Badai

Rentetan kisah Hilangnya Kunyit Hitam


Sebagaimana yang dirancang, Salim & Arif bertolak menaiki feri. Mereka berhajat menuju ke gunung untuk menemui Ayahanda bonda lalu menyunting Putri Milofa menjadi isteri Arif.
 
"Eh bang, kenapa langit tadi cerah tiba-tiba gelap macam hendak hujan lebat?" kata Arif yang khuatir dengan perubahan cuaca yang mendadak.
 
"Ya dik, mari kita berdoa untuk yang terbaik" Salim menjawab.
 
Keadaan menjadi semakin membimbangkan, kilat dan halilintar sabung-menyabung, gelombang laut semakin besar. Feri seolah-olah bola kecil yang tidak berdaya di lambung ombak. Para penumpang yang riuh menjadi sunyi sepi. Di benak hati masing-masing mula risau semacam apakah sudah sampai ajal mereka hari ini. Feri tenggelam timbul di mamah air hingga ke bumbung.
 
"Bang, ikut adat dengan ombak seperti ini feri akan tenggelam" kata Arif.
 
"Ya dik, tapi moga-moga kita selamat sampai ke tujuan kita" Salim cuba meyakinkan Arif.
 
 

Feri terus meluncur seolah-olah ombak yang besar tidak menjadi halangan untuk terus ke depan. Salim menoleh ke buritan feri, sambil mengerut-ngerutkan matanya cuba memfokus akan sesuatu.

 "Ada apa bang?" Arif mencelah.
 
"Lihatlah di belakang feri ini, siapakah mereka" ujar Salim.
 
Dua beradik itu terpegun melihat mereka bagaikan diekori oleh bala tentera yang lengkap bersenjata keris, tombak dan panah. Beribu-ribu bilangannya, menaiki kenderaan masing-masing mengiringi feri di sepanjang perjalanan.
 
"Maha Besar Allah yang menjadikan makhluknya di alam sana berbagai rupa dan bentuk. Ada yang menunggang berkuda, ada yang menaiki burung besar, ada pula yang menaiki naga. Ya Allah, kau Maha Hebat" berulangkali Arif memuji kebesaran Tuhan akan kejadian itu.
 
Arif dan Salim semakin asyik memerhatikan pasukan pengiring dari alam lain itu, berpakaian lengkap serba indah sama ada yang terbang di udara atau bergerak di permukaan air, hinggakan dua beradik itu tidak perasan yang ombak dan kilat telah pun reda.
 
"Bang, cuba lihat di sebelah kanan, siapa yang sedang melambai tangan" kata Arif kepada Salim.
 
"Eh, itu kan Putri Ratni, wah manisnya senyuman dia, rupa-rupanya dia mengiringi kita" Salim menjawab puas.
 
Perjalanan bertambah lancar sehingga ke destinasi. Setibanya di tanjung, putri melambai tangan seolah-olah mengucapkan selamat sampai kepada mereka berdua. Begitu jua semua makhluk alam lain yang mengiringi feri sejak tadi, melambai-lambaikan tangan lalu beredar terus hilang dari pandangan .
 
"Ayuh bang, kita atur untuk naik gunung" ajak Arif yang sudah teringin melihat Ayahanda bonda.

Salim mengangguk saja kerana lega setelah menempuh perjalanan yang unik tadi. Apa pula ujian lain yang akan mereka lalui apabila berhadapan dengan Ayahanda bonda untuk menyunting Putri Milofa
 
Bersambung... Mawar Merah Bertuah

No comments:

Post a Comment