Tuesday, September 30, 2014

Kerusi Roda dan Tongkat

Tup Tap... Tup Tap... Tup Tap...

Tapi itu bukan pendulum yang berbunyi. Itulah melodi yang wajib kedengaran setiap kali hujan lebat melanda. Sudah dua kali atap banglo tersebut ditampal tapi masih juga bocor. Sakroni perlahan-lahan mengemop lantai dapur yang sudah basah kerana khuatir risiko sesiapa tergelincir.

"Bang, kawan Ann dah sampai" panggil isteri kesayangan Sakroni.

Sakroni menyiapkan kerjanya itu lalu pergi ke ruang tamu. 



"Assalamualaikum, saya Ramlan. Ini isteri saya, Fatin" tetamu itu memperkenalkan dirinya.

"Ya bang, Fatin ni rakan sekelas saya di STF dan lebih 30 tahun tak jumpa" Ann menyambung. Aplikasi WhatsApp menemukan mereka semula setelah sekian lama.

Fatin yang berkerusi roda dibimbing turun dan lalu duduk di kusyen yang agak lebih selesa. Ann dapat tahu Fatin telah diserang angin ahmar sehingga lumpuh separuh badannya sebelah kiri. Sudah 10 bulan Ramlan tabah berikhtiar membawa isterinya berubat secara moden atau tradisional.

Mendengar cerita mereka, Sakroni tergerak untuk bercerita tentang derita penyakit Multiple Sclorosis yang dialaminya empat tahun lalu. Badan Sakroni yang hampir lumpuh dan hanya mampu bergerak berbantukan dua tongkat. 


"Apa kata doktor pakar?" tanya Fatin ingin tahu.

"Kalau rujuk pada imej foto MRI, banyak sangat tanda anomali di sepanjang tulang belakang saya. Yang sedihnya doktor kata daya ingatan saya akan hilang secara mendadak dalam masa yang singkat" jelas Sakroni.

"Habis tu camna boleh sembuh ni?" Fatin ingin tahu lebih lanjut.

"Macam awak juga, berubat tradisional ke mana-mana je dah dicuba. Akhirnya saya jumpa satu orang yg telah membantu tanpa mengharapkan apa-apa balasan. Bersyukur saya seperti mati hidup balik rasanya" tambah Sakroni. 


Mendengarkan perkara tersebut, Fatin bersemangat untuk mencuba. Sakroni menghubungi Salim dan Arif untuk mengatur pertemuan. Sakroni memandu perlahan sambil diekori kereta Ramlan menuju ke rumah Arif. Mereka menunggu memberi ruang Arif berehat sekejap kerana beliau baru pulang setelah seharian bekerja di Temasik.

"Maaf saya pegang kaki isteri abang" Arif meminta izin untuk memeriksa Fatin.

Arif menekan jari kaki, ternyata Fatin kesakitan. Kemudian Arif menekan lutut kemudian lengan kiri pesakit. Fatin merasa pedih yang amat sangat.

"Kak, kalau ini angin ahmar sepatutnya ketiga-tiga tempat yang ditekan tadi tak sakit. Bermakna ada benda lain bersama dengan sakit ini" terang Arif.

Fatin ditemani suaminya diajak masuk ke bilik untuk membuang makhluk halus dengan kaedah kebas. Setelah mandi, mereka duduk di ruang tamu sambil minum teh panas. Ketiga-tiga titik tadi sudah tidak sakit sama sekali.

"Sekarang apa rasa kak?" tanya Arif. Disisinya Salim terus mengikuti dengan teliti.

"Badan saya yang tadinya macam ais sekarang dah terasa panas" kata Fatin.

"Perasaan pula camna?" tanya Arif lagi.

"Rasa sedih sunyi pilu dah macam takde" jawab Fatin semakin ceria.

Ramlan tersenyum gembira. Arif pun mempelawa mereka untuk berubat dua kali lagi itu pun kalau terasa selesa. Mereka setuju untuk terus berubat dan menginap di hotel berhampiran untuk datang rawatan susulan keesokan harinya.

Lewat malam itu, Salim datang bermalam di rumah Sakroni. Salim bercerita pernah satu ketika dia dan Arif sedang bersantai duduk di kerusi batu di pantai. Tiba-tiba Datuk Syeikh Karim muncul membimbit sebuah beg kulit eksekutif istimewa. 



"Tuk, hulurlah satu dua kepuk , kita dah nak raya ni" rayu Salim pada Datuk.

"Tuk tahu cucu perlu duit, sabarlah" jawab Datuk.

"Dalam beg tu apa Tuk?" Arif mengecek agar isi beg itu boleh dilihat.

Dua beradik itu semakin penasaran ingin tahu dan berharap tak lain tak bukan ianya fulus untuk sambutan raya. Apa lagi kelihatan Datuk asyik memegang seperti hendak membuka beg tersebut.

"Tuk, bukalah cepat" rayu Salim lagi.

Akhirnya Datuk membuka beg tersebut dan mereka lihat di dalamnya hanya sehelai jubah rasmi Datuk.

"Cucu ni asyik fikir duit je, sabarlah" kata Datuk tersenyum sambil menutup begnya kembali.

"Cu maaf ya. Tuk mohon diri ada tugas. Jaga diri baik-baik ye" kata Datuk kemudian menghilangkan diri.

"Bang, terkena kita kali ini ye!" kata Arif kepada Salim sambil ketawa sedih bersama.

"Makhluk alam sana memang cantik dan berpakaian fesyen bagai ke?" tanya Sakroni setelah penat tergelak mendengar peristiwa lucu tadi.

Salim berkata pernah seekor ular sebesar pemeluk datang menghampirinya dan Arif. Mereka mula hairan apabila ular aneh itu mengangguk-anggukkan kepalanya. Tidak semena-mena ular tadi bertukar rupa kepada seorang wanita yang berkulit hitam. Kepalanya memakai mahkota tapi Masya Allah tiada sehelai benang pun dibadannya.

"Kenapa begini?" tegur Arif sambil menjeling pada makhluk itu.

"Maaf Tengku, saya Dewi. Nama tengku dah lama saya dengar, cuma belum pernah ketemu. Jadi barulah saya kenal tengku hari ini" jawab makhluk berkenaan.

"Oh jadi tak ada maksud lainlah?" tegas Arif.

"Tidak tengku. Terima kasih, saya mohon diri" jawab Dewi lalu menjadi bertukar menjadi ular semula dan terus hilang dari pandangan.

Sakroni ketawa geli hati mendengar kisah janggal itu. Hebatnya kekuasaan Allah swt melepasi logik akal dan fikiran manusia biasa yang tidak seberapa. Subhanallah.


Bersambung...

No comments:

Post a Comment