Monday, September 15, 2014

Masih Ada Harapan

Jiran-jiran sedia maklum dengan sebuah unit di kawasan perumahan elit berkenaan. Kediaman tersebut redup kerana dikelilingi rimbunan pokok-pokok besar. Pada waktu malam, ia disinari lampu hiasan pelbagai warna hingga menimbulkan spekulasi ianya tapak mendarat UFO makhluk asing.


Petang itu sebuah kereta berhenti di hadapan banglo berkenaan. Sebaik sahaja pemandunya keluar dari kenderaannya, tuan rumah terus menegur.

"Lan, lama tak jumpa kau. Masuk je, pintu pagar tak kunci" pelawa Sakroni.

"Apa kau buat lepas pencen ni?" tanya Lan kepada sahabat lamanya itu.

"Aku berniaga 1 sen 2 sen je" jawab Sakroni sambil tersengih.

Mereka rancak berborak pelbagai topik daripada aktiviti sejak kali terakhir bertemu hinggalah ke isu semasa negara.

"Sekarang kau dah jumpa guru untuk mengajar jalan balik ke?" tanya Lan tiba-tiba.

"Insha Allah ada, nanti aku ajak jumpa orang tua tu" jawab Sakroni ringkas.

"Kau pernah jumpa kakak aku kan? Sekarang ni dia sakit teruk" beritahu Lan risau.

"Penyakit apa tu?" tanya Sakroni prihatin.

"Kanser payu dara level 3, jantung, buah pinggang, paru-paru dan kencing manis semua ada. Ngeri aku" terang Lan dengan panjang lebar.

"Aku harap sangat dapat cari tukang ubat yang boleh bantu buang kanser tu" sambung Lan lagi.


Sakroni menghubungi Salim dan Arif untuk menceritakan penderitaan kakak Lan. Dua beradik itu setuju supaya pesakit dibawa datang berjumpa petang esoknya.

Sebagaimana yang dijanjikan, Lan dan kakaknya tiba di rumah Arif. Sebaik sahaja pesakit berhadapan dengannya, Arif merenung jauh ke dalam diri kakak Lan.

"Maaf kak, sakit kakak memang ada. Ditambah pula dengan gangguan makhluk lain" Arif memberitahu pengamatannya kepada pesakit.

Arif lantas memerintahkan makhluk itu keluar dari badan pesakit. Kemudian makhluk itu diarah mengeluarkan segala benda yang telah diletakkan dalam tubuh wanita malang itu. Makhluk jahat itu segera membersihkannya dengan penuh ketakutan kerana kelakuannya sentiasa dipantau oleh Salim.

Arif memohon kehadirat Illahi dan mohon syafaat Nabi junjungan agar barahnya dapat dipotong dan dibuang. Semua penyakit lain serta saraf-saraf yang rosak dibuang dan dibersihkan secara ghaib.

"Kakak rasakan sendiri ada perubahan tak?" tanya Arif kepada pesakit.

"Memang ada, sakit di dada di belakang dah ada kurangnya" jawab kakak Lan dengan lemah.

"Saya ucap terima kasih pada abang kerana membantu kakak saya, macamana tentang .........?" tanya Lan kepada Arif.

"Saya hanya berusaha, yang menyembuhkan Allah swt. Tentang bayaran saya tak minta apa-apa. Kalau mahu bersedekah, silakan hantar ke anak yatim dan surau. Yang penting berita perkembangan pesakit kena sampai pada saya" jawab Arif dengan tegas.

Minggu yang mendatang, Lan terus-menerus memberitahu khabar gembira bahawa sakit di dada kakaknya semakin pulih. Alhamdulillah semua sakit yang lain sudah hilang hingga kakak Lan cukup kuat dan sihat untuk pergi menziarahi rumah anak-anaknya di ibu negara.

Hari berganti hari, Sakroni seperti biasa sibuk memantau bisnes kecil-kecilannya dan apabila ada kelapangan berjalan-jalan dengan Salim. Ketika mereka sedang menghadiri sebuah majlis , telefon pintar Sakroni berdering.

Lan : Hello, sekarang kat mana?

Sakroni : Tengah sedap makan jamuan ni.

Lan : Jom esok ikut sekali aku jalan ke rumah bakal haji. Ajak Salim sekali.

Sakroni : Esok aku ada jumpa kawan kat fakulti. Kau pergi dengan Salim je.

Lan pergi bersama Salim menghadiri majlis berkenaan di Kota Lama. Di sana ada yang memberitahu Lan bahawa kawan baiknya, Jeg sedang sakit teruk. Salim tidak membantah apabila Lan mengajaknya singgah menziarahi Jeg dalam perjalanan pulang nanti. 


Salim diberitahu bahawa Jeg seorang pegawai berjawatan tinggi. Mereka harus melalui beberapa pintu rahsia untuk masuk ke pejabatnya. Lan hampir menitiskan air mata dan terus memeluk Jeg yang sudah begitu kurus dan tidak mampu berdiri lama.

"Gini lah keadaan aku Lan" adu Jeg yang pasrah.

"Kenapa kerja? Rehat sahaja lah di rumah" kata Lan risau.

"Aku lebih selesa di pejabat, sakit ini biar orang tak tahu. Biar yang tahu aku je" kata Jeg dengan begitu letih.

Sejak sampai di sana, Salim telah meneliti ke dalam diri Jeg. Diperhatikan ada makhluk pelik berdiri disampingnya. Salim sedia maklum ini lah makhluk suruhan yang mengganggu Jeg. Salim tenang menunggu beberapa minit sehingga terpacul dari mulut Jeg sendiri memohon untuk berubat dengan sesiapa yang pandai. Lan menoleh ke arah Salim yang sudah sedia sejak tadi.

Salim secara jarak jauh mohon persetujuan dari Arif untuk mengubat Arif. Salim mulakan dengan berdoa kepada Allah swt supaya usahanya itu dikabulkan.

"Hei kamu! Bersihkan semua sakit yang kamu tinggalkan di badan dia. Kalau tidak aku hantar kau ke bukit ........." herdik Salim ke makhluk penganggu itu.

"Baik Tengku, saya buat sekarang. Tolong jangan hantar saya ke sana" sahut makhluk itu ketakutan.

"Teruskan! Lakukan sampai bersih di semua tempat, cepat!" gertak Salim lagi sambil mengunci makhluk berkenaan daripada bergerak ke tempat lain.

Salim meminta Jeg cuba berdiri, bergerak dan berjalan seperti biasa. Pemulihan yang dialami Jeg hampir serta-merta. Jeg kelihatan ceria, aktif semula dan tidak putus-putus mengucapkan terima kasih. Rawatan itu diakhiri apabila Salim membekalkan Jeg air ubat untuk minum dan mandi.

Sepanjang perjalanan pulang, Lan asyik memerhatikan Salim kerana dalam hatinya masih bingung memikirkan perubatan spontan yang baru disaksikannya tadi

Bersambung...

No comments:

Post a Comment