Monday, November 3, 2014

Bendalir Durjana

Malam itu sunyi sepi, suasana begitu hening. Unggas hatta cengkerik pun tidak berani mengeluarkan suara. Kelihatan sebuah jip SUV di hadapan rumah Arif sejak selepas Isyak tadi. Di ruang tamu kelihatan 3 orang sedang berdiskusi.

"Dik, Dato' Reza mintak tolong, boleh ke?" Salim meminta persetujuan Arif.

"Boleh kita bantu dia, tapi dia tak perlu ke mari. Abang je uruskan nanti" jawab Arif.

"Ini kali pertama pesakit tak dibenarkan hadir, tentu ada sebabnya" bisik Salim kepada Sakroni.

"Ini kes berat, isteri Dato telah lari ikut lelaki lain. Kalau sampai lupa anak dan suami... kasihan dia" kata Arif prihatin.


Salim menyiapkan kain putih 7 meter untuk didoakan dan diletakkan di rumah Arif. Tidak lama selepas itu, muncul 3 makhluk pocong terlompat-lompat kemudian baring dan lesap di atas kain putih tadi. Salim diarah membungkus kain tadi seperti mengapan mayat. Setelah siap, Salim menatang bungkusan tadi lalu dibawa ke rumah Dato' Reza.

Sebaik sahaja sampai di lokasi, Salim membentangkan kain putih di atas lantai bilik sambil sekali lagi memohon doa kepada Allah swt.

"Lihat tu ada pocong bergerak melompat-lompat masuk bilik!" kata Dato' Reza terkejut.

Mereka nampak dengan jelas satu demi satu pocong muncul lalu rebah di atas kain putih yang telah disediakan tadi. Apabila sampai pocong yang ke-7 terakhir terjerat di dalamnya, Salim segera menghidupkan api lalu membakar bungkusan kain tersebut dan menunggu sehingga pembalut habis hangus.

"Tengok tu semua debu berubah menjadi minyak" kata Sakroni.

"Ya sudahlah, buangkan sahaja dalam tong sampah plastik tu" arah Salim 

Tugas mereka malam itu sudah selesai. Salim dan Sakroni beredar dari rumah Dato dengan rasa lega.

"Bang, kenapa benda tu jadi minyak?" soal Sakroni ingin tahu.

"Itulah tanda adanya minyak dagu digunakan untuk mengenakan mangsanya" terang Salim.

Keesokan hari belum sempat Salim hendak sarapan di warung roti canai, telefon bimbit Nokia antiknya berdering.

"Bang Salim, rumah saya bergelap, eletrik terputus di sambar petir. Dua kali kena kat rumah dan kali ketiga mengenai Pajero saya" suara Dato' Reza yang jelas ketakutan di hujung talian.

Beberapa hari kemudian, Salim mendapat berita isteri Dato' Reza kembali ke pangkuan suaminya semula.

Pada malam-malam yang lain, Sakroni sering menemani Salim bertandang ke rumah Arif; sama ada untuk berbincang untuk membantu orang yang dalam kesulitan atau sekadar berbual bertanya khabar berita. Sebelum Arif berpindah masuk, kediaman itu sudah menampakkan keanehannya.

Rumah berkembar 3 tingkat itu dibina oleh 3 orang buruh binaan sahaja. Teknik menaikkan bahan binaannya pula menggunakan kaedah tradisional, takal dan tali biasa sahaja. Ketika masih dalam pembinaan, Arif akan membawa isteri, anak dan ayahnya melawat tapak pembinaan untuk melihat perkembangan semasa. Setiap kali meninjau tapak pembinaan, isteri, anak dan ayahnya akan menyaksikan Arif bertengkar dengan Apek kontraktor.


"Apek, minta kunci rumah saya nak masuk" tegas Arif.

"Eh you gila ke? Rumah baru 51% sudah mau minta kunci?" balas Apek.

Arif juga berasa hairan kenapa setiap kali datang, dia diperlihatkan rumah itu sudah siap.

"Memang semacam rumah ni, saya tidur kat bilik atas dapat rasa" Salim memberitahu Sakroni.

"Ye ke? Kenapa pula?" Sakroni teruja.

"Baring je dapat lihat terus tembus ke langit, seolah-olah bumbung tiada di situ. Pernah saya lihat adanya taman dan sebuah tangga yang begitu cantik menghala ke ufuk langit sampai ke sebuah istana yang indah. Sungguh menakjubkan" jelas Salim.

"Abang mimpi kot" usik Sakroni.

"Tak mimpilah, indahnya suasana yang saya rasa semacam berada dalam alam lain pulak" tambah Salim lagi.

Sakroni yakin pengalaman itu adalah benar-benar berlaku kerana ada beberapa orang lain yang datang ke rumah Arif turut mengalami kejadian unik tersendiri.

"Bang, orang-orang sakti dulu memang berambut panjang ke?" Sakroni ajukan pada Salim.

"Ya, misalnya Sheh Magelung memang gondrong sampai ke pinggul" jawab Salim.

Sheh Magelung yang segak berasal dari Baghdad telah datang berjumpa Sunan Bonang. 

"Itu apa?" tanya Sunan Bonang pada Sheh.

"Itu kitab-kitab saya, saya membaca kitab tidak habis-habis. Maka saya harus mencari guru" Sheh menyuarakan hajatnya.

"Maaf saya mahu solat asar" kata Sheh Magelung lagi.

Sunan Bonang menunjukkan tempat solat di dalam sebatang buluh. Tanpa banyak soal Sheh terus sembahyang di situ, maka Sunan Bonang tahu bahawa Sheh Magelung bukan sebarang orang.

Setelah selesai Sheh terus melangkah ke kawasan persekitaran. Beliau ternampak seorang gadis sedang bertarung dengan seorang lelaki. Beliau mendekati gelanggang untuk memisahkan perlawanan kerana berasa tidak wajar hal itu terjadi.

Nyi Ganda hampir kalah lalu sembunyi dalam cincin Sunan Gunung Jati. Sheh tahu lalu diterpa ke cincin itu pula, lalu Nyi melarikan diri ke bawah tapak kaki Pak Sunan. Sheh lalu memohon Pak Sunan minggir, lantas Nyi menyelinap ke belakangnya pula.

Apabila Pak Sunan beralih ke tepi, Sheh berdepan dgn Nyi. Ketika itulah Pak Sunan mengambil kesempatan menggunting rambut Sheh dengan jari tanpa di sedarinya. Selama ini tiada siapa pun mampu mencuit rambutnya yang kebal. Apabila beliau tersedar, Sheh bertekad untuk berguru dengan Pak Sunan Gunung Jati yang ternyata mempunyai darjat yang tinggi.

No comments:

Post a Comment